[tex-live] [i18n-no] Fwd: [Scribus 0005322]: Hyphenation patterns distributed without license and copyright information

Axel Bojer axelb at skolelinux.no
Sun Jan 29 18:19:07 CET 2012

Hei!

Vet ikke om denne e-posten når fram til Rune Kleveland, Ole Michael
Selberg, Torstein Dybdahl e.a. med tilknytning til orddelingsfilene på
norsk. Men om så er, kan mottaker gi beskjed om forholdet nedenfor
(lisens for ordlistene som del av no.spelig.org/myspell).

Den 29. jan. 2012 16:48, skrev Karl Ove Hufthammer:
> fr. den 27. 01. 2012 klokka 21.40 (+0100) skreiv Axel Bojer:

> Eg veit ikkje kva filer det er snakk om (og fann ingen nettsider som
> verka eg kunne lasta dei ned frå),

Ja, jeg ser at både no.speling.org og alioth for øyeblikket er nede :-(

> men viss dei er basert på
> Kleveland/Selberg si orddelingsliste, er det alt eit grovt brot på
> lisensvilkåra. Den seier nemlig
> "http://ftp.fagskolen.gjovik.no/pub/tex-archive/language/hyphenation/nohyph/nohyphbx.tex":
>
> % Copyright (C) 2004, 2005 Rune Kleveland, Ole Michael Selberg.
> % Copying and distribution of this file, with or without modification,
> % are permitted in any medium without royalty provided the copyright
> % notice and this notice are preserved.

Takk!
Det ser ut til at orddelinga kommer derfra.

Jeg har SVN lokalt på min maskin og tok noen enkle søk.

Jeg ser i fila
Speling.org/src/spell-norwegian/ooo-hyph/README

----------------------------------

This are hyphenation files for OpenOffice.org made from
Rune Klevelands nohyphbc.tex.

Follow the instructions on the openofficepage for installation.

Torstein Dybdahl
torsted<at>runbox.no
Licence is GPL.

---------------------------------

Det sier to ting, det ene er at det er den fila du henviser til, det
andre er at lisensen er GPL, noe som ikke stemmer med den informasjonen
som står i fila du viser til.

Noen som har historiske kunnskaper nok til å vite om det er en egen
lisens (GPL) for denne fila som en del av ordlistene?
Enten må da Kleveland ha gjort dette selv (noe som forklarer hvorfor
Copying-fila ikke finnes der), eller vi/noen har innhentet tillatelse
fra Kleveland? Hvis ja vet jeg ikke når eller hvordan denne
copyright-informasjonen forsvant ...

Sender blindkopi til adressen som ligger i fila på fagskolens FTP,
nemlig: tex-live (at) tug.org og til torsted<at>runbox.no  (Vet ikke om
de ennå virker). Innledningen på toppen er ment til dem.

Mvh Axel Bojer